اهمیت و جایگاه گروه های آموزشی
گروههای آموزشی به عنوان مجامع آموزشی ، پرورشی و پژوهشی با این اندیشه به وجود آمده اند که ضمن برقراری تعامل و ارتباط سازنده بین دبیران و با جلب مشارکت آنان در فرآیند تعلیم و تربیت ، زمینه استفاده از تجارب و اطلاعات علمی ، آموزشی و حرفه ای صاحبنظران و دبیران در رابطه با روش های تدریس ، شیوه های اندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ، نقد و بررسی کتب درسی ، کاربرد تکنولوژی آموزشی ، تقویت زمینه تحقیق و پژوهش در زمینه بررسی مسائل و مشکلات آموزش و پرورش و در نهایت بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی را فراهم آورند .
لذا با توجه به رسالت خطیر گروههای آموزشی بویژه در دوره متوسطه که به دلیل آماده سازی نیروی انسانی برای ورود به جامعه و بازار کار ، مسؤولیت پذیری ، استقلال طلبی ، رشد شناختی و عاطفی نوجوانان و حرفه ای و نیمه حرفه ای بودن دبیران و نهادینه کردن فرهنگ توسعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، در این مقاله گروههای آموزشی متوسطه نظری و جنبه های مختلف تاثیر آن بر بهبود عملکرد آموزشی دبیران مورد نقد و بررسی قرار گرفته است ، در این راستا ابتدا به مفهوم گروه و تشکیل آن و انواع آنها و اهمیت و نقش آنها در آموزش اشاره می شود و سپس به تبین ابعاد مختلف گروههای آموزشی پرداخته می شود .